Risicogestuurd Onderhoud – Wat maakt ÆVO onderscheidend?

Maintenance-specialist Marco Schepens vertelt, bevlogen en tegelijk met beide benen op de grond, over wat hem drijft in zijn werk bij ÆVO. Hij heeft het in deze reeks blogs over risicogestuurd onderhoud, de invulling die ÆVO daaraan geeft, de ontwikkeling die de technisch dienstverlener op onderhoudsgebied heeft doorgemaakt en het onderscheidende karakter van de ÆVO-dienstverlening. Na zijn verhaal over de verdere professionalisering van het onderhoudsmanagement in de vorige blog stelt hij nu tot slot de hamvraag.

De vorige keer heb ik laten zien hoe we ons onderhoudsmanagement nog verder willen professionaliseren. Maar kan ÆVO zich met zijn aanpak van risicogestuurd onderhoud onderscheiden van conculega’s?

Voeten in de klei

Mijn antwoord: ja en nee. Alle grote aannemers – dat zijn we zelf niet, maar we concurreren er wel mee – hebben afdelingen maintenance engineering en die kennen methodieken voor risicogestuurd onderhoud. Anderzijds zie ik ook een verschil. Die grote aannemers zijn vooral projectorganisaties, die graag een tunnel of brug bouwen en daarvoor alle disciplines zelf kunnen organiseren. Vanuit het project bepalen ze dan welk onderhoud eraan moet gebeuren. Wij staan met onze voeten in de klei, bij wijze van spreken, en doen alleen maar onderhoud aan dergelijke objecten. Ja, we doen soms ook projecten, voor nieuwbouw of renovatie, maar primair zijn wij 24/7 bezig met onderhoud. Dat is onze core business, waar onze mensen heel veel kennis van hebben. Wij zijn veel meer vanuit de praktijk, onze eigen ervaring, bezig met het onderhoud dan vanuit het ontwerp, oftewel vanaf papier.

Van onder- naar hoofdaannemer

Het wil niet zeggen dat we geen ambitie hebben om projecten voor nieuwbouw uit te voeren. Want dat doen we al, meestal nog als onderaannemer. Zo bouwen we een brug op Urk. Een staalbouwer is de hoofdaannemer, wij realiseren de besturing en de technische installatie. Voorheen moesten we grote partijen bellen met de vraag of wij iets konden betekenen in hun projecten, nu wordt ons steeds vaker gevraagd bijvoorbeeld in een VOF aan te sluiten. Er komt een moment dat we de rollen kunnen omdraaien en wij anderen gaan bellen met de vraag of zij met ons willen meedoen bij een inschrijving.

Bruggen, sluizen en tunnels

Dat we nu Rijkswaterstaat als klant hebben, is volgens mij wel een signaal. Dus luidt mijn boodschap aan opdrachtgevers: ga het gesprek met ons aan, om te kijken waar wij iets kunnen betekenen. Weet dat onze core business ligt in het onderhoud aan bruggen, tunnels en sluizen. Daar hebben wij de specialisten voor in huis. De grote aannemers sturen naar een brug of tunnel monteurs die normaliter overdag bijvoorbeeld parkeergarages beheren, terwijl onze mensen alleen maar bruggen, tunnels en sluizen doen. Daarmee kunnen wij kwaliteit leveren en meerwaarde bieden.

Tot slot

Hiermee ben ik aan het einde gekomen van mijn (eerste) serie blogs. Ik hoop mijn enthousiasme voor risicogestuurd onderhoud te hebben kunnen overbrengen. We zullen elkaar ongetwijfeld bij een volgende gelegenheid treffen, want over onderhoud valt nog meer te vertellen.