ÆVO

Specialist in slimme bruggen, tunnels en sluizen

ÆVO werkt aan de toekomst. Want zoals bruggen, tunnels en sluizen de verbinding vormen tussen waar je vandaan komt en waar je naartoe wilt, zo vormt ÆVO de link tussen de infra van vandaag en de techniek en infrastructuur van morgen

ÆVO werkt aan de toekomst

Een sluis, brug of tunnel werkt 24/7. Onze service dus ook. Ondanks goed onderhoud en de juiste inspecties, is een technische storing of calamiteit niet altijd te voorkomen. In dat geval zorgen de servicetechnici van ÆVO met een 24/7 servicedienst voor een snelle én goede oplossing voor de storing. Zo zijn systemen en installaties zo snel mogelijk weer operationeel.

Certificeringen

Onze certificeringen
en keurmerken

  • SCIOS Scope 8 en 9

    SCIOS Scope 8 en 9

    Om de veiligheid op de werkvloer zoveel mogelijk te waarborgen, is het belangrijk om periodiek de elektrische installaties en de elektrische arbeidsmiddelen te keuren en te inspecteren. Bij ÆVO doen wij dit aan de hand van het inspectiekeurmerk SCIOS Scope. SCIOS Scope 8 richt zich op het periodiek inspecteren van de elektrische installaties en SCIOS Scope 9 op het periodiek inspecteren van de elektrische arbeidsmiddelen. Dankzij SCIOS Scope 8 en 9 willen we veiligheidsrisico’s minimaliseren. Lees meer informatie op de website van SCIOS.

  • CO2-Prestatieladder niveau 5

    CO2-Prestatieladder niveau 5

    De CO2-Prestatieladder is een duurzaamheidsinstrument dat Nederlandse bedrijven en overheden helpt bij het reduceren van CO2 en van kosten. De prestatieladder bestaat uit vijf niveaus. Tot en met niveau 3 gaat een organisatie aan de slag met de uitstoot van de eigen organisatie (en alle projecten). Bij niveau 4 en 5 wordt er ook werk gemaakt van de CO2-uitstoot in de keten en sector. ÆVO heeft in 2021 niveau 5 van de CO2-Prestatieladder behaald. Lees hier meer informatie op de website van CO2-Prestatieladder.

    Bekijk ons beleid

  • NEN-EN-ISO <br>9001:2015

    NEN-EN-ISO
    9001:2015

    NEN-EN-ISO 9001 is een internationale kwaliteitsnorm. In deze norm staan eisen om het kwaliteitsmanagementsysteem te standaardiseren en deze meetbaar en controleerbaar te maken. De norm is in 2015 vernieuwd en daarop is de nieuwe NEN-EN-ISO 9001:2015 norm gepubliceerd. Lees meer informatie over de norm op de website van NEN.

Michiel de Ruyterbrug op Urk

De Michiel de Ruyterbrug is een belangrijke schakel in de verkeersroute richting de nieuwe Zeeheldenwijk en de verbinding tussen de Urkerweg en Domineesweg. Daarnaast is de brug een onderdeel van het netwerk van Flevolandse bruggen dat centraal wordt bediend.

Beheer en onderhoud van tunnel-technische installaties Vlaketunnel en Dampoortaquaduct.
Michiel de Ruyterbrug op Urk
Beheer en onderhoud van tunnel-technische installaties Vlaketunnel en Dampoortaquaduct.

De uitdaging van digitale veiligheid voor kritische infrastructuur.

ÆVO, de specialist in slimme bruggen, tunnels en sluizen heeft bij beide zowel de Vlaketunnel als het Dampoortaquaduct te maken gekregen met een gedateerde installatie. “Op technisch vlak moesten we daarom een stap maken om de veiligheid verder te verbeteren”, volgens onze Consultant Engineer.

Service & onderhoud
IJtunnel Amsterdam
Beheer en onderhoud van tunnel-technische installaties Vlaketunnel en Dampoortaquaduct.
Service & onderhoud <br>IJtunnel Amsterdam

De IJtunnel is een van de belangrijkste objecten in het verkeerssysteem van Amsterdam. De IJtunnel verbindt het stadscentrum met Amsterdam-Noord en is onderdeel van de ringweg A10. Om een hoge beschikbaarheid van de tunnel, en dus een goede doorstroom van het verkeer, te kunnen garanderen; is risico gestuurd onderhoud van de installaties van essentieel belang. ÆVO verantwoordelijk voor het risico gestuurd, preventief en correctief, onderhoud van alle installaties van de ruim 1600 meter lange IJtunnel.

NEN 3140 inspecties HHR
Service & onderhoud
IJtunnel Amsterdam
NEN 3140 inspecties HHR

Infra-objecten zoals bruggen, sluizen, gemalen en tunnels; moeten voldoen aan verschillende veiligheidseisen. Hierbij is het voorkomen van elektrocutie en kortsluitingen altijd beter dan genezen. Door de elektrotechnische installaties te laten voldoen aan de NEN3140 norm, wordt de veiligheid en betrouwbaarheid gegarandeerd.

Onderhoud van infra kunstwerken Havenbedrijf Rotterdam
NEN 3140 inspecties HHR
Onderhoud van infra kunstwerken Havenbedrijf Rotterdam

Het Havenbedrijf Rotterdam beheert, exploiteert en ontwikkelt het haven- en industriegebied van Rotterdam. Het Havenbedrijf richt zich op een duurzame, veilige en attractieve haven die voldoet aan hoge maatschappelijke eisen. Het onderhouden van kunstwerken zoals de vele bruggen, sluizen, gemalen en tunnels is hiervoor van groot belang voor het Havenbedrijf.

Service & Onderhoud
Spaarndammertunnel
Onderhoud van infra kunstwerken Havenbedrijf Rotterdam
Service & Onderhoud <br>Spaarndammertunnel

De in 2018 geopende Spaarndammertunnel is een nieuwe autotunnel die het centrum van Amsterdam verbindt met Amsterdam-West en moet het verkeer van de nieuwe woonwijk in de Houthavens ontlasten.

Rozenburgsesluis
Service & Onderhoud
Spaarndammertunnel
Rozenburgsesluis

De Rozenburgsesluis – vernoemd naar het stadje Rozenburg – verbindt het Calandkanaal met het Hartelkanaal. In 2018 is deze sluis in groot onderhoud gegaan omdat het einde van de technische levensduur van de hydrauliek en de elektrische installatie naderde. Pompen, slangen, deur- en schuifcilinders en de besturingsinstallatie van alle acht sluisdeuren moest worden vervangen. Na de werkzaamheden moet de sluis in ieder geval tot 2038 weer operationeel zijn.

 

Erasmusbrug Rotterdam
Rozenburgsesluis
Erasmusbrug Rotterdam

Rotterdam heeft een groot aantal bruggen om verschillende delen van de stad en het havengebied te kunnen verbinden. Deze bruggen zijn na al die jaren al wat verouderd, met name de installaties. Na verloop van jaren worden deze dan ook aangepast en voldoen deze weer aan de huidige stand van techniek en regelgeving.

Koninginnebrug Rotterdam
Erasmusbrug Rotterdam
Koninginnebrug Rotterdam

Rotterdam heeft een groot aantal bruggen om verschillende delen van de stad en het havengebied te kunnen verbinden. Deze bruggen zijn na al die jaren al wat verouderd, met name de installaties. Na verloop van jaren worden deze dan ook aangepast en voldoen deze weer aan de huidige stand van techniek en regelgeving.

Rijnhavenbrug Rotterdam
Koninginnebrug Rotterdam
Rijnhavenbrug Rotterdam

Rotterdam heeft een groot aantal bruggen om verschillende delen van de stad en het havengebied te kunnen verbinden. Deze bruggen zijn na al die jaren al wat verouderd, met name de installaties. Na verloop van jaren worden deze dan ook aangepast en voldoen deze weer aan de huidige stand van techniek en regelgeving.

Lodewijk Pincoffsbrug Rotterdam
Rijnhavenbrug Rotterdam
Lodewijk Pincoffsbrug Rotterdam

Rotterdam heeft een groot aantal bruggen om verschillende delen van de stad en het havengebied te kunnen verbinden. Deze bruggen zijn na al die jaren al wat verouderd, met name de installaties. Na verloop van jaren worden deze dan ook aangepast en voldoen deze weer aan de huidige stand van techniek en regelgeving.

Binnenhavenbrug Rotterdam
Lodewijk Pincoffsbrug Rotterdam
Binnenhavenbrug Rotterdam

Rotterdam heeft een groot aantal bruggen om verschillende delen van de stad en het havengebied te kunnen verbinden. Deze bruggen zijn na al die jaren al wat verouderd, met name de installaties. Na verloop van jaren worden deze dan ook aangepast en voldoen deze weer aan de huidige stand van techniek en regelgeving.

Piekbrug Rotterdam
Binnenhavenbrug Rotterdam
Piekbrug Rotterdam

Rotterdam heeft een groot aantal bruggen om verschillende delen van de stad en het havengebied te kunnen verbinden. Deze bruggen zijn na al die jaren al wat verouderd, met name de installaties. Na verloop van jaren worden deze dan ook aangepast en voldoen deze weer aan de huidige stand van techniek en regelgeving.

Spoorweghavenbrug Rotterdam
Piekbrug Rotterdam
Spoorweghavenbrug Rotterdam

Rotterdam heeft een groot aantal bruggen om verschillende delen van de stad en het havengebied te kunnen verbinden. Deze bruggen zijn na al die jaren al wat verouderd, met name de installaties. Na verloop van jaren worden deze dan ook aangepast en voldoen deze weer aan de huidige stand van techniek en regelgeving.

Service & Onderhoud Hartelsluis
Spoorweghavenbrug Rotterdam
Service & Onderhoud Hartelsluis

Het Havenbedrijf Rotterdam beheert, exploiteert en ontwikkelt het haven- en industriegebied van Rotterdam. Het Havenbedrijf richt zich op een duurzame, veilige en attractieve haven die voldoet aan hoge maatschappelijke eisen. Het onderhouden van kunstwerken zoals de vele bruggen, sluizen, gemalen en tunnels is hiervoor van groot belang voor het Havenbedrijf.

Kennismanagement Oosterscheldekering
Service & Onderhoud Hartelsluis
Kennismanagement Oosterscheldekering

Om assetmanagement van een kunstwerk goed uit te kunnen uitvoeren is objectkennis en de juistheid ervan enorm belang. Foute of onvolledige informatie kan leiden tot schade en niet juist functioneren van de stormvloedkering en heeft dus direct invloed op het risico van het falen van de kering.

Vervangen besturingsinstallatie Brouwersspuisluis
Kennismanagement Oosterscheldekering
Vervangen besturingsinstallatie Brouwersspuisluis

De brouwersspuisluis verbindt de Noordzee met de Grevelingen en vormt de doorgang door het zevende deltawerk; de Brouwersdam. Doorgaans staat de sluis vrijwel het hele jaar, op twee maanden in de herfst na, open. De sluis is in de jaren 70 gerealiseerd en de besturingsinstallatie is in 2016 aan het einde van haar levensduur gekomen. Daarom heeft Rijkswaterstaat opdracht gegeven om de besturingsinstallatie te vervangen en moet de besturingslocatie worden aangepakt om mogelijk te maken dat de sluis bestuurt wordt vanuit het HMC in Middelburg en Rijswijk. Een goede samenwerking in eerdere projecten, heeft ertoe geleid tot de opdracht voor ÆVO om het vervangingswerk te realiseren.

Parkeerbegeleidingssysteem
Vervangen besturingsinstallatie Brouwersspuisluis
Parkeerbegeleidingssysteem

Het parkeerbegeleidingssysteem informeert het wegverkeer over de snelste P-routes en de beschikbaarheid van parkeerplaatsen. De Nederlandse Bewegwijzeringsdienst is verantwoordelijk voor deze systemen in heel Nederland. Het parkeerbegeleidingssysteem van Rotterdam wordt bestuurd vanuit de centrale van de gemeente Rotterdam. ÆVO heeft de opdracht gekregen om het systeem te ontwerpen, realiseren, onderhouden en 24/7 storingsdienst te bieden.

Hoogteborden Rotterdam
Parkeerbegeleidingssysteem
Hoogteborden Rotterdam

Om de scheepvaart verantwoord onder een brug te laten varen zijn doorvaarhoogteborden noodzakelijk. In Rotterdam staan deze bruggen onder meer op de Willemsbrug, op het landhoofd Leuve- en Prinsenhoofd en onder de Erasmusbrug. De borden informeren de scheepvaart wat de doorvaarhoogte van een betreffende brug is, zodat aanvaringen voorkomen kunnen worden. Het onderhoud van deze hoogteborden was in beheer van ÆVO.