“Er kan nog een kabeljauw onderdoor!’’

DCalandbrug bij Rozenburg, een stalen hefbrug voor trein- en wegverkeer, is een verbindende schakel in de Betuweroute naar het achterland. Door de verwachte groei van het spoorvervoer, wordt het spoor verlegd naar de Theemsweg. Hierdoor hoeft het spoorverkeer niet langer over de Calandbrug te rijden en wordt het spoorverkeer ook niet meer gehinderd door brugopeningen voor de scheepvaart. 

Een aantal weken geleden is er naar aanleiding van het 10-jarig bestaan van ÆVO al eerder een stuk geschreven over de werkzaamheden van ÆVO bij de Rozenburgsesluis en het Theemswegtracé. Op dit moment is SAFE bezig met het aanleggen van het brugbed voor de nieuwe spoorovergang over het water. Echter, op dit moment staan er verschillende masten met verlichting en camera’snog in de weg staan voor het kunnen plaatsen van de brug. Onze mannen van ÆVO gaan in drie dagen tijd alle 30 masten weghalen of inkorten.

De uitdaging? 

De uitdaging voor ÆVO zit in drie aspecten. De tijd, de hoogte en het werken met hoogspanning. Toch is dit waar de expertise van ÆVO ligt. Vooral de tijd zal een grote uitdaging zijn. Om alle gebeurtenissen soepel te laten verlopen, worden eerst camerabeelden van de masten opgenomen. Zo kunnen de camera’s op exact dezelfde plek teruggezet worden. Tevens wordt er een klikmelding gedaan om geen andere plekken te beschadigen. Ook wordt uiteindelijk de elektriciteit uitgeschakeld. Maar buiten dat deze voorgenoemde zaken moeten gebeuren, is het ook belangrijk om te hopen op mooi weerAnders ontstaat er een modderboel en wordt het erg guur en koud om te werken.  

Kortom de show van ÆVO is gedurende drie dagen te zien in Rozenburg. De masten van verlichting en camera’s worden ingekort.  Wat geen probleem voor team ÆVO is! 

Reader Interactions