‘Ons bedrijf zoekt altijd naar de bijzondere projecten’

‘Een beetje een duizendpoot’, zo omschrijft Tom van der Geest (33) zichzelf. Begon hij tien jaar geleden bij ons als monteur uit de liftenbranche, nu is zijn werk als servicemonteur meer divers dan ooit. ‘Er komt van alles op m’n pad.’

Aan nieuwe techniek geen gebrek, hier in en rondom de IJtunnel. Denk bijvoorbeeld aan digitale besturingssystemen. Aan moderne schakeltechniek, en de laatste veiligheidsrelais. En toch, zo nu en dan komt Tom uit bij een oudere installatie. Die nét even wat anders in elkaar steekt dan een moderne variant, wat vraagt om specifieke kennis. Uitdagend? Soms wel, bijvoorbeeld als een verouderd onderdeel niet meer leverbaar blijkt. Het is dan aan Tom om het vervangende onderdeel wat voor hem besteld is, correct in te stellen. ‘Dat vraagt soms wat uitzoekwerk, al leer ik vaak meteen weer iets nieuws. Dat is mooi meegenomen, en maakt dit werk wel zo afwisselend. Geen dag is hetzelfde.’

 

Tot twintig meter onder de grond

Servicemonteur bij de IJtunnel: dat is allerminst saai. Tom komt nog eens ergens, tot zo’n twintig meter onder de grond, daar waar twee tunnelbuizen onder het IJ door lopen, als verbinding tussen het centrum van Amsterdam en het noorden van de stad. Dagelijks gaan er tienduizenden voertuigen doorheen. Dus moet de tunnel zoveel mogelijk openblijven. Het onderhoud dat wordt uitgevoerd, wordt tot in de kleinste details voorbereid en storingen moeten zo snel mogelijk worden verholpen. Aan Tom om daar namens ÆVO voor te zorgen. Hij coördineert en begeleidt. ‘Ik werk de ene keer in en naast de tunnelbuizen, en dan weer bij de besturingskasten in de machinezalen’. Ook houdt hij nauw contact met de verkeerscentrale van de gemeente Amsterdam. ‘Zie me maar als het aanspreekpunt tussen de klant en ons bedrijf. Samen zorgen we voor een tunnel die zoveel mogelijk storingsvrij is.’
 

Verder dan alleen het IJ

De IJtunnel is Toms standplaats, hier is hij meerdere dagen per week. Toch reikt zijn werkveld verder, met onderhoud en storingsdiensten voor de nabijgelegen Spaarndammertunnel en de Michiel de Ruijtertunnel. Bovendien is Tom één dag per week op ons kantoor in Hoofddorp, voor overleg met de collega’s. ‘Ik werk inmiddels zo’n zeven, acht jaar in de Amsterdamse tunnels. Daardoor heb ik aardig wat kennis van de installaties. En kan ik veel van de vragen van de collega’s snel beantwoorden, voor bijvoorbeeld de werkvoorbereiding. Tijdens een overleg op kantoor werkt dat toch wat vlotter.’    

Veel is bespreekbaar

Waar Tom z’n kennis wekelijks inzet op kantoor, zo deed hij dat eerder ook tijdens het project voor de Michiel de Ruyterbrug op Urk. ‘ÆVO was er verantwoordelijk voor de elektrotechnische installaties aan en rondom de brug. Met aan mij de taak die aan te sluiten, af te stellen en waar nodig aan te passen.’ Een mooi project wat goed past bij ÆVO, vond Tom. ‘Ons bedrijf zoekt altijd naar de bijzondere projecten. Naar het werk waarmee we ons goed laten zien.’ Het maakt ons inmiddels tot een serieuze speler van tunnelonderhoud tot bruggenbouw, stelt Tom. ‘We zijn niet het grootste bedrijf, maar dat vind ik juist een voordeel. We kennen elkaar, veel is bespreekbaar. Je kunt deelnemen aan trainingen, er is ruimte voor eigen inbreng en er is interesse in jou als persoon. Als je ’s nachts of in het weekend aan het werk bent en de directeur komt kijken hoe het gaat: dat zegt toch wel wat.’

Serieuze techniek


‘Een apart wereldje’, zo noemt Tom van der Geest de infra. ‘Laat ik het zo stellen: je hebt niet te maken met standaard huisinstallaties. Het gaat om serieuze techniek, vrij specifiek ook.’ Kortom, voor een servicemonteur een werkveld met voldoende uitdaging. En daarbij ook de nodige dynamiek, bijvoorbeeld tijdens een 24/7 storingsdienst. Goed, je bent zo nu en dan ’s nachts aan het werk. Maar een flexibele houding brengt je ver, stelt Tom. ‘Er komt van alles op m’n pad. Echt, de dienst vliegt vaak voorbij.’